Utvecklingsområdet digitalt meningsskapande i förskolan

Den andra prioriterade utvecklingsområdet är Digitalt meningsskapande i förskolan. Det är viktigt att de digitala verktygen kompletterar de analoga. Vårt ambition är att  barnen ska få utforska och skapa när de använder digitala verktyg så att de skapa bli producenter och inte bara konsumenter. 
Vi skapar lärmiljöer där barnen kan utforska både analogt och digitalt. 
Barnen använder olika digitala verktyg som finns på avdelningen tex som Ipads, ljusbord och m.m.  Det är viktigt att vi har ett tillåtande förhållningssätt som pedagog och tillgängliga miljöer så att digital verktyg finns tillgänglig för barnen. 

 




Vi använder oss av dokumentkameran som är ett digitalt verktyg som barnen själva kan utforska och förundras över. QR-koder är också någonting vi använder där barnen själva får skanna av koden och det kan tex vara en sång bakom koden.




Vi använder Ipads där vi har pedagogiska appar som gynnar tex språket, matematik, samspel och m.m. men även till att dokumentera verksamheten tillsammans med barnen. Vi skapar miljöer med hjälp av olika digitala verktyg som denna kuben där barnen kan sitta och ha en mysig stund med en lampa som har olika naturljud. Vi använder ljusbordet där barnen kan utforska olika material tex som löv, bokstäver, ljuskuber. 
Med hjälp av projektorn skapar vi lugna miljöer med olika musiktema tex akvarium, natur och djur där barnen sitter tittar och reflekterar. Vi använder det till högläsning tex lyssna på Totte.