Lilla Robotens rymdäventyr

 Under Tisdag-torsdag fortsatte vi med våra projektgrupper som består av barn från "Önskan/Drömmen". Vi började att läsa  brev från "Lilla Roboten" som hade lite uppdrag till oss. I brevet stod det så här:

"Jag har planerat en rymdresa med min ballongraket .För att få  starta raketen behöver jag oförorenat bränsle. Jag sitter på en bänk på min favorit lekplats och trivs inte här  för att det finns skräp överallt och jag har svårt att andas på grund av all utsläpp från fordon. När jag tittade  på himlen  såg jag alla stjärnorna (barnen), då kände jag mig inte ENSAM länge, för att jag vet att barnen klarar allt om de samarbetar och hjälps åt."

På avdelningens "lekplatsen" fanns det tre olika skräp: plast, metall och papper som barnen skulle  sortera  i återvinningskärl. Men det finns kontrollstationer , tre rock ringar med olika instrument i. Barnen turades om att spela och samla skräp. När barnen blev klara såg vi att "Lille Roboten" fällde en glädjetår. Därefter hjälptes vi åt så att "Lille Roboten" kunde flyga iväg med sin ballongraket.

Genom rymdäventyr fick barnen träna på  att återvinna,  känna igen olika instrument  och samarbeta.

Genom ballongexperiment fick barnen inte minst  lära sig fysik.