Analog/digital lärmiljö

Vårt andra utvecklingsområde på Lillstjärnans förskola är detta läsår: Digitalt meningsskapande i förskolan. De digitala verktygen ska komplettera de analoga, det ena utesluter inte det andra… De digitala verktyg som de får ta del av här på förskolan är inga färdiga konsument appar utan vi vill att barnen ska få utforska och skapa. Digitalt meningsskapande i förskolan arbetar vi med genom exempelvis att skapa lärmiljöer där barnen kan utforska både analogt och digitalt. 
 
När vi varit på promenad och letat höstfärger använder vi här ljusbordet för skapande. Barnen skapar egna höstlöv med löven vi plockat som inspiration.
 

Vi skapar (analogt) med hjälp av olika material och med olika tekniker. Här målar vi flirtkulor till vårt projektarbete.


Här skapar ett barn olika färger/mönster och former digitalt. 

Vi använder oss av qr koder…. Att känna igen en qr kod och veta att man kan skanna den och hur man gör, är något vi fokuserar på. Den skannade qr koden leder kanske sedan till en sångstund eller en annan lärande situation med barnen.
 
 

Genom att vi tillför en dokumentkamera och projektor i vår lärmiljö kan barnen även få ta del av en digitalmiljö enigt bilden nedan. Här är några barn som leker med djuren och samtidigt projiceras bilden upp på kuben så de kan se sig själv i leken och så att fler barn kan se och vara med/inspireras av leken. De kan utforska, skapa och samarbeta.
  

Projektorn använder vi för att skapa förändring i miljön genom digitala projektioner, som exempelvis ett hav eller annan naturmiljö. Då blir den digitala miljön något som kan användas för att inspirera barnens intresse, nyfikenhet och leken.