Utvecklingsområdet barns delaktighet och inflytande.
Detta jobbar vi med genom att göra lärmiljöerna tillgängliga för barnen så att de får möjligheten att utforska själva men även tillsammans med en närvarande pedagog som lyssnar och hör vad det är som intresserar barnen. Detta för att sedan kunna utforma miljön och undervisningen utifrån barnens intresse vilket innebär att barnen får inflytande över sin vardag här på förskolan. Vi utformar miljön så att material är på barnens nivå så att de själva kan gå fram och välja vad de vill göra eller leka med.
Efter uppstarten av tema så har barnen själva fått välja vad grupperna ska heta. Barnen har tidigare visat intresse för djuren som är med i boken så de fick välja ett djur och det djuret de valde blev gruppens namn. När vi planerar olika aktiviteter i gruppen så utgår vi ifrån barnens intresse och läroplansmålen.
Vi har även en reflektionsvägg i hallen där vi sätter upp bilder på det vi gör här som barnen sedan kan gå fram och titta på bilderna och reflektera över det vi har gjort.
Vi använder oss även av TAKK-tecken som en stöd till det verbala språket men också de estetiska uttrycksformer som musik, dans, rörelse och bild för att även de barn som saknar språket ska kunna uttrycka sig och förstå.