Förskolan jobbar efter två utvecklingsområden, de två är: Barns delaktighet och inflytande och Digitalt meningsskapande i förskolan.
Med utvecklingsområdet Barns delaktighet och inflytande vill vi pedagoger att:
- utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utforska i tillgängliga lärmiljöer som uppmuntrar till lek och kreativitet tillsammans med aktivt närvarande medarbetare
- utbildningen ska ge barnen förutsättningar att kommunicera/uttrycka sig både verbalt och genom olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik, dans, lek och digitala verktyg
- utbildningen ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka tankar, åsikter och därigenom påverka sin situation
- utbildningen ska ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och anpassa innehållet i utbildningen så att alla barn får växa och känna sig som en tillgång i gruppen
Med utvecklingsområdet Digitalt meningsskapande i förskolan vill vi pedagoger att:
- Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att använda digitala verktyg, som producent
- Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta magiska och utforskande lärmiljöer där digitala verktyg ingår.
- Utbildningen ska ge varje barn möjlighet att få reflektera och vara delaktiga i utbildningen, verbalt och med stöd av estetiska och digitala verktyg
Barns delaktighet och inflytande:
Ett exempel med hur barnens delaktighet syns på avdelningen är att vi pedagoger frågade barnen när de kom tillbaka efter sommaren vad de ville skulle finnas på avdelningen, om de tyckte vi skulle möblera om på något annat sätt samt vilka bilder på valtavlan de ville skulle finnas med.
Digitalt meningsskapande i förskolan:
Ett exempel på hur vi låter barnen vara delaktiga med det digitala på förskolan är att de själva får dokumentera. Om vi pedagoger håller i en planerad aktivitet kan det vara ett barn som får använda ett digitalt verktyg för att dokumentera. Vi pedagoger använder oss sedan av dessa bilder när vi ska sätta upp bilder på våra dokumentationsväggar som finns på olika ställen inne på avdelningen.
Boken Unik och värdefull är den bok som hela förskolan jobbar med som vårt pågående projekt. Lite kort om boken: Boken handlar om en liten robot vid namn "Lille Robot" som vaknar upp på en plats han inte känner igen. Djuren i skogen behövde Lille Robots hjälp, men de var lite rädda för honom. Han var ju annorlunda! Hur ska Lille Robot kunna känna sig hemma på denna plats när ingen annan ser ut som honom? Denna bok handlar om vänskap, om att inte vara rädd för det främmande, samt att inse att alla - var och en med sina unika egenskaper och gåvor - behövs för att göra denna planet till en bättre plats. Efter uppstart på projektet samt fortlöpande läsande av boken, följer vi barnens intresse ur boken och på så sätt skapar planerade aktiviteter utifrån deras intresse. Vi pedagoger har även frågat barnen vad de hade velat göra i projektet, om det är något speciellt dem tänker på, för att på så sätt få deras delaktighet i planering och utbildning.
Parallellt med denna bok brukar vi även läsa och reflektera ur boken "Rätt lätt - om barnets rättigheter". Denna bok handlar om de rättigheter som finns i barnkonventionen. Syftet med denna bok är att på ett enkelt sätt berätta om barnets rättigheter och barns ansvar till varandras rättigheter. Boken bjuder på ett lekfullt sätt in till diskussion och reflektion om rättigheter som rör till exempel allas lika värden, lek och vila. Denna bok har dykt upp på bloggen vid olika tillfällen tidigare, då barnen till exempel har fått lyssna, diskutera och sen fått ner sina tankar och idéer med hjälp av estetiska uttrycksformer, så som t ex bild.
Läroplanen för förskolan är alltid ett redskap vi pedagoger använder oss av när vi planerar aktiviteter. Utvecklingsområdena är även uppbyggda utifrån läroplanen.