Hur kan mitt barn vara delaktig?

Utvecklingsområde på Lillstjärnans förskola är detta läsår: Barns delaktighet och inflytande

Det är något vi arbetar med exempelvis när vi utformar våra lärmiljöer. Vi skapar tillgängliga lärmiljöer som ska vara inbjudande till både lek och kreativitet. Material på avdelningen ska vara i barnens höjd så de kan se vad som erbjuds. De ska kunna vara delaktiga och ha inflytande i sitt val av lek/material genom att se vad som finns och sedan kunna ta fram det som de vill leka med.

Efter vår projektuppstart så var skapande ett verktyg vi använt oss av för att bearbeta intryck samt för att se vad barnen visat intresse för. Var riktas deras uppmärksamhet? Vad säger deras kroppsspråk? Hur uttrycker de sig? De barn som inte är verbala ännu kan exempelvis uttrycka sig genom skapande i lera.


Vi använder skapande, rörelse, sång, musik, dans och lek som uttryckssätt för att ge alla barn möjlighet att uttrycka sig.



   

Efter uppstarten så var det barnen som var med och bestämde vad grupperna skulle heta. Barnen visade intresse för djuren i boken och utifrån de fick varje grupp välja mellan två djur. De fick på olika sätt (efter varje barns förutsättningar att uttrycka sig) visa vilket djur de tycker skulle bli namnet på gruppen. Det är sedan barnens intresse tillsammans med läroplanen som styr innehållet i grupperna. 

 

Vi sätter upp bilder på väggar för att synliggöra moment vi gjort och som barnen varit med om, vilket blir en reflektionsplats för barnen. Barnen kan uttrycka sig på olika sätt när de ser bilderna. Det kan vara genom att peka, prata eller visa med kroppsspråk vad de tycker.

I hallen under denna bilden kan ni se vilken grupp ert barn tillhör och bilder samt text på olika aktiviteter som ert barn har varit med om i projektgrupperna.