Öka andelen vegetabilier. Det är viktigt att bredda barnens smakpalett då det gäller grönsaker.

Ökad andel vegetabilier är en del av ät smart modellen vi tillämpar i Malmö Stad.

I dag är det vegetarisk lasagne. Ett bra sätt att arbeta med "igenkänningsfaktorn" på. Era barn tycker om lasagne känner igen den, då är det också lättare för dem att acceptera mängden grönsaker i maten. Jag tillsätter här en större mängd zucchini i tomatsåsen som tillverkades i dag, tomaten är känd sedan innan och nu introducerar jag zucchinin på ett lite "smyg sätt" kan vi säga. Här har jag fin rivit den och tänker att den inte heller tar för mycket plats för de barn som inte är så förtjusta i grönsaker men nu ändå får i sig mycket av den och därmed ökar vi intaget av grönt i maten.

Det är viktigt att uppmuntra barnen att äta mer grönsaker här på förskolan men även hemma. På så vis skapar vi tillsammans de bästa förutsättningarna för era barn. Öka mängden men också vikten av att introducera nya grönsaker.🌿🌽🍅

Lite så får jag arbeta. Jag bjuder på lite bilder från dagens tillverkning av lasagne.



Bechamelsås.


Tomat och zucchini sås med mycket umami 👌😉


Eko mozzarella 🌿


Eko zucchini 🌿🌿


Första lagret. Tomatsås mozzarella.


Pasta.


Lager två med tomatsås, mozzarella och gratängost.


Sista lagret med bechamelsås och ost


Trevlig kväll önskas.🌻