Sagans magiska möjligheter till språkutveckling

 Förste förskolläraren bloggar

Bilder från projektuppstarten


Varje förskola har en egen kvalitetsplan som beskriver hur man pedagogiskt kommer att arbeta under verksamhetsåret. Det läggs ett större fokus på två till tre utvecklingsområde som är kopplade till läroplanen. De två områden vi valt att fokusera på är ”Sagans magiska möjligheter till språkutveckling” och ”Digitalt meningsskapande i förskolan”. 


Förskolan arbetar projekterande utifrån boken "Vad finns boken dörren-gå in och se efter" vilket medför bland annat lustfyllda och lekfulla möten, barn och vuxna emellan. För att stödja barns språkutveckling så får barn i alla åldrar möjlighet att ingå i språkutvecklande sammanhang med närvarande vuxna genom samtal, TAKK, språklekar, musiklekar, skrivlekar och estetiska uttrycksformer.


Högläsningen har börjat få ökat utrymme i utbildningen, där barn och medarbetare tillsammans reflekterar kring innehållet, genomför boksamtal och systematiskt använder sig av olika lässtrategier. Under verksamhetsåret ska digitala verktyg vara en naturlig del av högläsningen och berättandet så att dessa stunder blir mer magiska och lustfyllda.


Varje förskola har en projektgrupp. Gruppen utgörs oftast av förskollärarna på förskolan. I projektgruppen träffas man tillsammans med förste förskolläraren för att driva projekten på förskolan framåt. Man kan i gruppen även ge varandra tips och idéer då man delar samma bok.


Ur Kvalitetsplanen


Vi vill att:


Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att kommunicera och uttrycka sig.


Utbildningen ska ge varje barn förutsättningar att möta högläsningens magi och därigenom reflektera och samtala om innehåll och texter. 


Varje barn ska ges förutsättning att möta undervisning, litteratur och berättelser med ett tydligt värdegrundsperspektiv där barnen får möjlighet att reflektera utifrån normkritiskt perspektiv 


Varje barn ska ges förutsättningar att vistas i och vara delaktiga i att skapa flerspråkiga miljöer, där olika språk och kulturer ses som tillgångar och genomsyrar utbildningen.