Hur arbetar vi med Digitalt meningsskapande på Längtan…
Ett av våra utvecklingsområden
är: Digitalt meningsskapande i förskolan. Vi arbetar mycket med att de ska finnas som en naturlig del i
barnens vardag och i vårt projekt.
I
barnens lärmiljö kan de exempelvis välja att:
-Skriva
på datorn: De har efter barnens önskemål bildats en pärm med namn och ord som
de vill skriva men en även ”lekskrivning”.
De
tränar på att känna igen bokstäver och bokstäverna i sitt namn/kompisarnas osv. De kan även välja att rita på datorn. De är inte alltid är så lätt att hålla reda på vilket håll de ska föra handen för att det ska bli som de vill på skärmen
(mycket finmotorik träning)
-Blue
boot: är ett annat val man kan göra. De ska då programmera blue booten att ta
sig från ett ställe till ett annat (förutom turtagning tränar barnen sin
matematiska förmåga när de programmerar).
-Vår
”Lego-lärmiljö” är uppskattad av många. Där har vi vårt tekniktåg som de kan
programmera (analog programmering) genom att placera ut olika brickor som styr
tåget att göra olika moment (låta, stanna, hämta upp passagerare, tanka och
blinka med lamporna). Det finns även en app de kan använda för att styra tåget.
-iPad: kan barnen välja.... Då får de några alternativ på appar de kan använda. Vi
använder endast appar som vi introducerat och där barnen är producenter (testar
och skapar själv) och inte konsumenter (färdiga spel).
Exempelvis Mymemo: Där
gör barnen egna memory, de tar bilder, kan lägga till ljud eller skriva. Sedan
har de fått göra ett eget memory med papper och pennor. Vi vill att barnen ska
möta alternativ både analogt och digitalt.
Book Creater: Där har barnen fått testa att skapa egna böcker/sagor...bara fantasin
sätter stopp. De tar egna bilder, använda sig av färdiga bilder, rita, skriva
och spela in sin egna röst.
Stop motion: Vi gör en egen film av deras sagor.
Green
screen: ett bra verktyg för att göra barnen medvetna om att det man ser på bild
är inte alltid verklighet. Vi använde oss av de nu när barnen gör sin egen dörr
och ska välja ett ställe dör de vill vara. Så med hjälp av grönt tyg och green
screen är barnen plötsligt på sitt favorit- eller fantasiställe.