Drömmens "Blogg-in"

Hej!

Denna vecka har vi ”Blogg-in” och kommer belysa lite olika punkter från förskolans värld.

 En dag på Drömmen.

  • Ø  Frukostbuffe 7.30-8.15 på längtan för de som önskar
  • Ø  Utevistelse 8.15-10.30 varierande aktiviteter
  • Ø  Ca 9-9.45 liten grupp projektarbete inne (om möjlighet finns)
  • Ø  Samling 10.15 ute. Vi jobbar utifrån strukturtavlan, språkutvecklande sånger, namnklossar osv.
  • Ø  Lunch 11
  • Ø  Högläsning i två grupper med reflektion
  • Ø  Barnen leker inne utifrån valtavlan där vi systematiskt kan se till att inte samma barn eller kompisar hamnar i samma miljöer alltid utan att alla ska få samma möjligheter.
  • Ø  Utevistelse ca 13 varierande aktiviteter
  • Ø  Mellanmål 14 intas ute i största möjlighet
  • Ø  Utevistelse på andra sidan där vi möter andra kompisar och pedagoger att samspela och leka med i en annan utemiljö.

 

Projektarbete

Vi hoppas att alla har koll på att vi arbetar utifrån boken ”Vad finns bakom dörren” i vårt övergripande projekt med två fokusområden: ” sagans magiska möjligheter till språkutveckling” samt ”digitalt meningsskapande i förskolan”. Med dessa fokusområden vill vi ge barn förutsättningar för dem att kommunicera och uttrycka sig. Att de ska möta högläsning och därigenom reflektera och samtala om innehåll samt möta och vara delaktiga i att skapa flerspråkiga miljöer. Vi vill att barnen ska på ett lekfullt sätt använda digitala producerande verktyg och möta utforskande lärmiljöer där digitala verktyg ingår som komplement.

Vi arbetar även med naturvetenskap, värdegrund, språk, olika estetiska uttrycksformer, matematik och motorik för att nämna några, i vår vardag.

Ett exempel i vårt projektarbete var när Krille reste jorden runt. Då fick vi lära oss om olika länders kulturer och språk samt länders olika klimat och placering på jorden. Vi samtalade om alla olika men lika värda och hur olika familjer kan se ut. Vi försöker även att belysa detta i deras lärmiljöer.






Ett annat exempel är när vi har dykt djupt ner i en av miljöerna ur boken, havet. Där har vi lärt oss fakta om olika djur som barnen själva bestämt samt skapat massor kring dessa på olika sätt.





Vi kommer såklart fortsätta arbeta vidare med boken under våren. Vi kommer snart börja med nästa miljö ur boken, stay tuned!