Blog-In, Lillönskan



Hej alla vårdnadshavare 😊

Vi som jobbar på Lillönskan  hoppas att  ni har  möjlighet och kolla på bloggen, där ni kan få inblick i vad som händer på förskolan och på detta vis få möjlighet att samtala med Era barn hemma om förskolans innehåll.
Dagen börjar vi med frukostbuffé ute på Längtan tills kl.8.30. Efter frukosten har vi återsamling med  strukturschema för att barnen ska kunna se hur  dagen ser ut och vad pedagogerna har  planerat. Måndagar och fredagar är Lillönskans och Lilldrömmens barn  tillsammans ute på gården och har olika aktiviteter. Tisdagar och torsdagar har Lillönskans och Lilldrömmens äldre barn projekt. Onsdagar har Lillönskan/Lilldrömmen yngre barn  naturligtvis också projekt .
Veckoplanering  kan se ut så här:


Veckoplanering sitter ute i hallarna i pappersform. På fredagar har våra barn valt att gå på promenad till olika lekplatser.

Dokumentationsbilder om de olika aktiviteter kan Ni också se på avdelningens stora vägg och ute i hallen. 

När vi pedagoger planerar aktiviteter utgår vi från de två utvecklingsområdena, barnens intresse samt läroplansmål för förskolan.
Krille, vår bok-karaktär, dyker upp i det mesta vi gör på förskolan för att på så sätt ha projektet levande. När vi läser boken om Krille, eller vilken bok som helst, ges barnen möjlighet till att utveckla sitt intresse för berättelser, bilder och texter. Barnen får även träna på att utveckla sin fantasi och föreställningsförmåga när vi ställer frågor under bokens gång. Barnen får även träna på att utveckla sin förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar. Detta är också några läroplansmål som går att koppla till projektet med Krille.


 
Som metod har vi valt att arbeta med sagor på olika sätt: dockteater,  flanosagor eller projicera sagan digitalt på vägen. Syfte med detta är att barnen på ett lustfyllt och roligt sätt ska få känna att de själva kan ha inflytande i  sin verksamhet, lära sig samarbeta och hjälpa varandra. Samspelet ger barnen möjlighet att reflektera över sina och andras tankar och känslor. Sagor som vi berättat för barnen är: "Sagan om den lilla snälla krokodilen", "Sagan om den lilla röda hönan", "Bockarna Bruse" osv.."
Barnen har använt sig av olika uttrycksformer som till ex: dans, sång, skapande, dramatisering eller olika experiment beroende på vad det står på schemat. På vår avdelning är skapande en stor, naturlig och viktig del av vardagen. Det är på detta sätt som barnen uttrycker sig ,bearbetar intryck på och beskriver sin värld. Dels för att lära om andra saker, dels för att lära om konstnärliga uttryck.
På vår avdelning har barnen visat stort intresse för sång och rörelse vilket för de gör under de förmiddagar när  vi är  ute på gården!!



Nu har många härliga höstdagar passerat fyllda med roliga lekar  och aktiviteter och vi ser framemot  gott samarbete med Er och ha en fortsatt underbar höst  önskar:



/Personalen på Lillönskan