Kidneybönan i focus

Måltidspedagogik med kidney bönan i focus.

I dag kommer barnen att få undersöka ”Kidney bönan”. Vi äter Chili Con Carne med ris i dag. Så gott och värmande. Barnen kommer att serveras Kidneybönan vid sidan om för undersökning så att säga. Jag har skickat med måltidsvagnarna lite frågeställningar och har utgått utifrån våra sensoriska sinnen. Varför gör vi så i förskolan? Vi breddar barnens kunskaper kring olika råvaror, på så vis får barnen ett utmärkt tillfälle att acceptera nya grönsaker som i detta fall. Våra barn är nyfikna och tycker detta är ”så” intressant. Vi möjliggör och breddar deras kunskaper för framtiden. Chilin är dessutom full av färsk röd paprika och en massa morötter som mixats i. En väl inkokt gryta.

Jag bjuder på lite bilder från vår lunch här i dag.



Smaklig spis🍛


Chlili Con Carne😊


Ha en fortsatt bra dag, det skall vi ha här på Lillstjärnan★☆

Återkopplar nu efter måltidspedagogiken kring lunchen i dag.

Hur smakar kidneybönan?
Vilken konsistens har den?
Vilken färg har den?
Varför heter den Kidney böna?

Svar från en del barn.
Den smakar som bröd.
Den smakar som hallon.
Den är röd.
Den är brun.
Den är mjuk.
Den heter så för att bönans mamma sa att den skulle heta så.

Bettina sa ett barn, ja svarade jag. Jag tycker inte om den. OK sa jag, du har rätt till din egna smak. Uhm sa barnet. Bettina sa barnet, Ja svarar jag, vi behöver inte ha den fler gånger, svarar barnet.😬  OK svarar jag. Barnet,, Bettina,  ja svarar jag. Jag tycker om dig.😊