Hur arbetar vi med Sagans magiska möjligheter till språkutveckling på Längtan…

  

Vi har arbetat med språket genom att ha högläsning varje dag. Barnen får under den tiden en lugn stund samtidigt som vi kommunicerar kring innehållet i boken, samtalar kring vad vi fått höra detta kapitlet, ibland är där några ord vi får förklara för varandra och sen kommer spå-pingvinen. Då får barnen gissa vad som kommer att hända. De kan vara utifrån rubriken på nästa kapitel eller utifrån en bild mm… Vi har avslutat en bok i varje grupp (krabban och krokodilerna) och har nu börjat med en ny spännande högläsningsbok: LasseMajas detektivbyrå.

En del av barnen har visat intresse för bokstäver och att vilja skriva olika namn och ord. Så vi har introducerat att skriva på datorn, skriva på Whiteboard och så har de fått en skriv-/rit bok (de digitala/datorn - möter de analoga/Whiteboard och skrivhäfte) 


En uppskattad uppgift var när barnen blev författare till en egen bok. Vi skrev handlingen tillsammans utifrån tärningsmodellen och ritade bilder till. Sedan kunde vi sätta ihop det till en bok. Boken blev ”levande” när vi gjorde en film av handlingen.


Vi arbetar även med språket i vårt projekt genom våra brev. Krille kommer med brev till oss och vi skriver brev till Krille. Det är så spännande, man vet aldrig vad Krille har att berätta/fråga oss eller vilket uppdrag han har :)