Blog-In, Pedagogisk verksamhet på Lilldrömmen. Del 3

De som följer bloggen vet att projektet som är igång på förskolan heter "Vad finns bakom dörren? Kom in och se efter" och handlar om krokodilen Krille som försöker hitta hem. I detta projektet finns det två utvecklingsområden som är: Sagans magiska möjligheter till språkutveckling och Digitalt meningsskapande i förskolan. 
När vi pedagoger planerar aktiviteter utgår vi från de två utvecklingsområdena, barnens intresse samt läroplansmål för förskolan.


Krille dyker upp i det mesta vi gör på förskolan för att på så sätt ha projektet levande. När vi läser boken om Krille, eller vilken bok som helst, ges barnen möjlighet till att utveckla sitt intresse för berättelser, bilder och texter. Barnen får även träna på att utveckla sin fantasi och föreställningsförmåga när vi ställer frågor under bokens gång. Barnen får även träna på att utveckla sin förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar. Detta är några läroplansmål som går att koppla till projektet med Krille. 


De aktiviteter som vi pedagoger har erbjudit och erbjuder barnen är experiment med vatten (då Krille enligt barnen tycker om vatten), byggt ett hus med lego och gjort en film med Krille och pappa Krille i en app som heter Imovie, jobbar med färger och årstider, arbetat med färger och former, pysslar, bakat och kommer att baka mer, pysslat med naturmaterial på olika sätt, barnen brukar få gå på Krille-jakt, vi har haft löv-bingo då vi pratar om hösten samt högläsning av olika böcker. 
När barnen ritar eller pysslar låter vi barnen göra det med ett bakomliggande syfte. När barnen pysslar på olika sätt tränar de på att utveckla sin motorik och fantasi samt mycket annat som går att koppla till Läroplan för förskolan. När barnen ritar så skapas det ett intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap. Därför har vi på Lilldrömmen alltid ett bord med papper och kritor tillgängligt för att barnens intresse för skriftspråk ska bli större och de får börja någonstans, även om det är som vi kallar det "kladdskrift". Är ni intresserade av att läsa mer om de olika aktiviteterna finns det ute på bloggen.



I ett tidigare inlägg här på bloggen har vi skrivit att vi även jobbar med "Kompisböckerna". Det är böcker som är ett underlag till oss pedagoger för att arbeta med Barnkonventionen. Det finns tio böcker och varje bok handlar om olika saker, till exempel säga stopp, samarbeta, säga förlåt osv. Till de böckerna finns det även två handdockor, Igelkotten och Kaninen. Böckerna handlar om hur Igelkotten och Kaninen till exempel samarbetar på förskolan. Dessa böcker finns både i bokformat och på en app som vi på Lilldrömmen använder för att spela upp böcker med hjälp av projektorn. Med hjälp av projektorn får vi en större bild och man kan pausa under tiden för att prata med barnen vad som händer på varje sida. När vi arbetar med dessa böcker handlar det om att barnen ska lära sig att till exempel säga stopp när en kompis gör något man inte vill eller förlåt när man råkat göra något fel. 

Här är boken "Samarbeta" tillsammans med Igelkotten och Kaninen.



Vi jobbar även med flerspråkighet på olika sätt på avdelningen. Inne på avdelningen har vi alfabetet på de olika modersmål som finns i barngruppen. Vi har även satt upp en stor bild på Krille med hans vän Krabban och runt om figurerna står det krokodil och krabba på olika språk. Vi har fått in fler modersmål i gruppen så saknar ni något så är det påväg!

I Läroplanen för förskolan står det att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska.



Vi arbetar även med TAKK-tecken på förskolan. På varje matbord har vi något som vi kallar för "behovstecken". De ska finnas tillgängliga för oss pedagoger och barn vid till exempel matsituationer, för att barnen ska kunna uttrycka sig på det sätt som de vill. Vi har även i några av våra fönster behovstecken som man kan se från utsidan då vi är ute mycket och tar med oss verksamheten ut.





Vi hoppas att dessa blogginlägg hjälper er att få en inblick i vad som händer på förskolan, hur vi pedagoger arbetar, vad vi jobbar med samt varför. Har man frågor kan man alltid ställa de till oss pedagoger när vi träffas ute eller i kapprummen.

Ha en fortsatt fin dag! 
Med vänliga hälsningar
Lilldrömmens personal