Digitalt meningsskapande i förskolan
Förste förskolläraren bloggar
Vi vill att digitala verktyg ska bli en naturlig del i barns vardag på förskolan. Vi tror att detta skapar möjligheter till ökad förståelse för hur barnen ska använda de digitala verktygen och genom detta bli producenter och inte konsumenter. Förskolan använder sig av olika producentappar vilket betyder att barnen får skapa digitalt, till exempel får de skapa egna texter, egen musik, egna bilder och filmer. Exempel på sådana appar är ”Book creator", I.movie, Keezy och My memo. Ett mål är att de digitala verktygen ska användas och bli synliga i lärmiljöerna så att dessa används som ett komplement till övrigt material i förskolan.
Här några exempel: Barnen på Drömmen gjorde egna bilder och la till ljud i appen Book creator
Barnen på Lilldrömmen och Lillönskan skapade en egen film i appen I-movie.
Ur förskolans kvalitetsplan
Vi vill att:
Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att på ett lekfullt och lustfyllt sätt använda digitala verktyg som producent istället för konsument.
Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta magiska och utforskande lärmiljöer där digitala verktyg ingår som komplement.
Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att få reflektera och vara delaktiga i utbildningen med hjälp av digitala verktyg