Vinter-Krille

Hej!

Denna vecka har det varit mycket motorikträning genom utelek i snön. Barnen har sprungit upp och ner i backen när de åkt massor av pulka på vår lilla kulle på gården. De har även upptäckt att det var lika kul att åka nerför backen på sina regnkläder som vi har utanpå overallerna för att hålla barnen torra.

”Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva.”

Lpfö 18



Projektarbetet har vi denna vecka jobbat med utomhus. Barnen har fått måla ”vintertavlor” utifrån begreppet ”kallt”, med färgerna vit och blå som skulle representera is och snö samt färgen grön som Krokodilen Krille.

”Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker.”


Lpfö 18


Krille krokodil har även hunnit resa hem till några kompisar och vi har haft fina samtalsstunder när vi tittat på bilder och lyssnat till berättelser från barnen om deras äventyr tillsammans med Krille. Vi upplever att barnen väntar med spänning på när krokodilen ska komma tillbaka till förskolan för att höra vad Krille varit med om och sedan kanske det blir deras tur att få ta hem den:)

”Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera.”

Lpfö 18