Dagens lunch "Chili Con Carne" kom med en del frågor om chilifrukter.

Focus på chilifrukten i dag då det serverades "Chili Con Carne", naturligtvis är denna rätt inte som jag lagar det på restaurang utan anpassad till era barn. Chilifrukter eller chilipeppar som vi säger är ett generellt samlingsnamn på olika arter innom släktet spanskpeppar. Paprika, habanero, tabasco, jalapeno, chipotle med fler känner vi alla igen. Dagens lunch idag använde jag 5kg röd paprika, barnen kunde dock knappt se den då jag kört den i min robbot i köket, lite sådär arbetar jag för att få med så mycket vegitabilier som möjligt i maten. Lite chilipeppar fans dock i och i dag vita bönor. Jag brukar variera bönorna så att barnen får lära sig de olika sorterna. Chilin har fått koka sedan i morse, reducerat alla fina smaker.
Barnen fick en del frågor kring chilipeppar i dag.
Jag bjuder på lite bilder här nedan😊
                                                   
                                               



Chilin serverades med grönsaker & basmatiris.




Lite frågor kring dagens lunch.



Barnen kunde gissa nästan alla råvaror.👍😉