Promenad

Vi bestämde oss för att ta en promenad i närområdet. Att gå ut kräver att vi vet vad vi ska ha på oss, vi tittade på vädret och bestämde att det passade med overall, skor, mössa och vantar. I hallarna finns bilder på dessa kläder så att det blir konkret för barnen. Vi kan också sätta bilderna i den ordning de ska tas på.
Nu är det dags att klä på sig, det innebär att träna färdigheter som kroppsuppfattning, motorik, språk, matematik mm. En undervisningssituation i mellanrummen mellan aktiviteter. 
Dags att ge oss ut! Nu gäller det att hålla kompisen i handen, eller att hålla i vagnen, se vart vi sätter fötterna, var på gångbanan vi går, se upp för cyklar, stanna och se efter bilar, titta till vänster, till höger och till vänster igen. 
När vi går hittar plötsligt ett barn skräp. Titta! Vi pratar om att skräp inte hör hemma i naturen och bestämmer oss för att plocka upp det och försöka hitta en papperskorg att kasta det i. Nu har skräpglasögonen kommit på och barnen hittar mer skräp under promenaden. Dessa handlingar har gjort att vi vid kommande promenader kommer att ta med oss en speciell skräppåse som vi kan lägga sådant som inte hör hemma i naturen. Vi blir miljöhjältar!!!
                   
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
– ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.