Bygg och konstruktion med isblock och skapande av nya istavlor!
Hej!
Vi fortsätter vidare med projektet utifrån barnens intressen!
Barnen som gjorde is tavlor igår hängde vi upp i träden ute på gården. De blev
så fina och färgglada, de doftade gott och några sa att isen ser ut som guld
och det var häftigt när vi öppnade mjölkkartongen. Vilket isblock!
Barnen skapade med olika kryddor, färg och diskmedel och
idag blev det även experiment med mjölk och färg. Barnen fick uppleva och
experimentera med olika konsistenser och reflektera över vad som händer? Spännande
att se hur dessa is tavlor kommer att bli!
"Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. Kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik." Lpfö 18
Den andra gruppen packade väskan och åkte till Antarktis! Barnen
visste precis hur kallt det kommer bli där och att vi behöver riktigt varma
kläder. Vi behöver varma sovsäck och tält där vi kan övernatta eftersom de inte
bor några människor där. I fantasirummet var vi framme och där fanns olika
byggmaterial som barnen kunde konstruera och bygga samt deras pingviner och
isbjörnar som vi gjorde igår. Vi projicerade och det snöade medans vi byggde
och vilka skapelser de blev. Vi reflekterade över att isbjörnarna inte kan
överleva om allt is smälter, att pingviner simmar under vatten och vi byggde
olika vägar med isblock. Barnen byggde hem till sina djur, några byggde höga isberg, små hus och till slut kom vi fram till att vi behöver ta oss från ena sidan till den
andra. Men hur gör vi? Då sa barnen ”vi bygger en isbana så att isbjörnarna kan ta sig till
andra sidan och överleva”. Många fina skapelser ett fint samarbete och en hel
del bygg och konstruktion.
"Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor." Lpfö 18
Innan lunch var det två barn som höll i struktursamlingen och berättade för pingvinen (som var Lamija) om hur dagen ser ut på Önskan och därefter blev en sångstund.