Vi uppmärksammar olika länders maträtter på menyn. Forsa Italien 😊

Vecka 39 och vecka 40 kommer era barn att få lite lärandefrågor kring olika maträtter och dess ursprung. Jag introducerar nya maträtter på menyn. Vi kommer att uppmärksamma Italien, Kroatien, Japan, Thailand och Mexiko denna gång. En del lärande frågor kring maträtter i de olika länderna samt dess kultur.

I dag var det lite tjuvstart med Italien. Köttfärssås Bolognese från staden Bologana. En favorit genom tiderna. Ett barn kände igen flaggan på bilden då hens mormor kommer från Italien. Ett stolt barns kunskap.👏

Jag bjuder på lite bilder från dagen 👌 




Svar på frågorna kring maträtten i dag.

Barnen tyckte köttfärssåsen smakade gott, hum. Jag frågade då, känner ni igen några smaker som finns i såsen. Ett par barn svarade tomat, något barn sa salt. Ett barn sa paprika, nja här tänker jag att vi associerar ofta mat genom färger och jag serverar ofta röd paprika. Nu fanns den dock inte med i såsen men det förklarar barnets tankesätt. Ett barn sa kött. Nästan alla barnen svarade att de åt köttfärssås hemma och att det var mamma som lagade den. På frågan om någon varit i Italien svarade ett barn, ja. Mormor kommer från Italien😊 det är varmt och skönt där. Jag fick se många olika djur där. Olika länder med underbara maträtter, det perfekta sättet att mötas och umgås. 

Pedagogerna uppmärksammade dagens land på samlingen innan lunchen i dag. Vi samverkar och hjälps åt för att kunna förmedla så mycket kunskap som möjligt till era barn.

Femåringarnas Lunch i dag.





Köttfärssås Bolognese dock utan rött vin.😉



Vitkålssallad en klar favorit.



På eftermiddagen så kom två femåringar in och fixade smoothies med mig, fulla av glädje.

Underbart😍 Trevlig kväll önskas.