Delaktighet och inflytande
Hej!
Förra veckan avslutades med en härlig promenad till Käglinge naturområde där barnen utforskande naturen, byggde kojor av pinnar och letade efter små djur. Det blev ett stort intresse kring att bygga koja och samla pinnar och genast blev det ett samarbete mellan barnen där de hjälpte varandra att bära långa pinnar och samla andra naturmaterial. Vi tittade närmare på olika sorters sniglar, djur och även kaninhål. Några reflekterade kring att det var grävlingens hem. När vi kom tillbaka till förskolan var det många tankar, funderingar som barnen hade och tillsammans tittade vi på alla bilderna och tog reda på fakta om hur kaninhål ser ut, var maskarna bor och vad de olika singlarna heter. Längtan barnen har haft stort intresse kring djur och natur och det är något vi även kommer att fortsätta arbeta med i vårt kommande projekt. Barnen skriver och ritar även i sina skrivböcker efter en lässtund, där vi får se många fina bilder och berättelser.
Denna vecka har vi fortsatt att arbeta med boken barns rättigheter där vi har pratat om hur vi är lika och olika varandra. Att alla har rätt att vara precis som de är och att det är okej att vi både är lika och olika. Det blev olika diskussioner och barnen började genast reflektera att vi har olika färg på håret, vår längd, ögonfärg. Samtidigt är vi också lika, att vi har två armar, ben, ögon, näsa. Det väckte en stor diskussion där alla ville vara med och dela sina tankar och reflektioner.
"Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna, förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar. Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap." (Lpfö 18)