Unik och värdefull, projektuppstart!

Nu har det varit uppstart för vårt projekt och vi kommer använda oss av en bok som heter "Unik och värdefull". Med hjälp av denna bok kommer vi pedagoger jobba på olika sätt tillsammans med både läroplan för förskolan och våra utvecklingsområden, Digitalt meningsskapande i förskolan och Barns delaktighet och inflytande. 

Igår blev barnen inbjudna till det vi kallar här på förskolan för det "blå rummet". I detta blåa rum väntade den lilla roboten på oss. Det lästes även upp några sidor från boken, detta tyckte barnen var väldigt spännande. Efter vi lyssnat färdigt och tagit in alla intryck som fanns i rummet samlade vi oss inne på avdelningen för att ha en gemensam reflektion.

Frågor som barnen erbjöds att svara på var: Vad såg ni? Vem är du? Vad är en robot? (som en följd fråga på tidigare fråga) samt Vart kommer du ifrån? 

Barnens tankar och idéer bara sprudlade! 

Lite på vad barnen svarade: 

Vad såg ni? 

- Den lilla roboten, en hand som hade en ring på fingret. 

- Roboten rörde sig, vinkade 

- Discolampa, lampor på golvet. 

- Roboten höll en fågel. 

- Fint rum. 

Hur kändes det i rummet? 

- Kändes bra

- Lite läskigt 

- Lugn och ro 

Vem är roboten? 

- Lilla roboten

- Har ett rött huvud 

- En boll uppe på huvudet 

Vad är en robot? 

- Kan gå 

- Använda sig av en knapp 

- Tror det finns någon bakom dräkten, en människa 

- Inte på riktigt! 

Vart kommer den ifrån? 

- Gick hit

- Gick genom Drömmen 

- Bor i blå rummet 


Barnen hade många tankar och idéer varför roboten bara vinkade och rörde på huvudet och inte ställde sig upp, den hade ju faktiskt ben. 

Barnen ställde mycket frågor om bollen som roboten har på huvudet. Vi pedagoger förklarade att denna bollen kallas för antenn. Barnen ställde då frågan: Vad är en antenn? Detta kommer vi utforska vidare i tillsammans med barnen och vem vet, kanske göra egna antenner?  

Sen föreslog vi till barnen att de själva kunde rita sin egen robot, men här blev det klurigt, hur ritar man en robot? Hur ser den ut? Barnen tog hjälp av bilderna av lilla roboten som sitter på våra väggar och kom fram till att den har ett huvud, en kropp, två ben, händer, ögon, fötter, en mun, knappar, en boll på huvudet och lite gult. 

Barnen ritade sina egna varianter på robotar och fick använda sig av sin fantasi på hur de ville att just deras robot skulle se ut. 






Läroplan för förskolan
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar
– fantasi och föreställningsförmåga
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa
– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften