Påsklunch med nya traditioner. Barns inflytande.

Påsklunch på Lillstjärnans förskola blev inte traditionell i år. Men vad är egentligen tradition. Tradition är ett latinskt ord. Betydelsen "överlämnande" till nästkommande generation, det kulturella och sociala arvet. Visst finns det traditionell matkultur i Sverige som i alla andra länder i världen. Stolta över vår matkultur är vi och blickar tillbaka på förälderns mat. Igenkännings faktorer som tar oss tillbaka och vi mins. Dofter, smaker, miljön osv
I förskolan arbetar vi med barns inflytande och delaktighet.
Så i år blev det ingen Svensk påsklunch utan istället ett önskemål om tacobuffé. Barnen fick även rösta fram en påskkaka dessa gjordes på avdelning längtan. 
Era barn tycker mycket om att baka, vara delaktiga i mitt kök. Frågor och önskemål. Barnen kör ut matvagnen innan lunch bla. De är med och färdigställer mellanmål. De känner mig väl. Jag är ofta inne på de yngre barnens avdelningar och träffar alla barn som äter frukost på vår fina frukostbuffe.

Det var första gången på dessa fem år jag serverat tacos. Med facit i handen så är det ändå alltid igenkännings faktorn som speglar sig gällande barnens matvanor. Därför är det viktigt att bredda barnens smaker genom att erbjuda och variera men återkomma. Detta är minst lika viktigt i hemmen. Vi fortsätter tillsammans att erbjuda barnen varierad och hälsosam mat full av energi.😊

Jag bjuder på lite bilder från vår påsk lunch här nedan.🌿

Picklad rödlök👌



Guacamole🌵




Dinner is served😊




Flerbilder👍




Ha en bra dag.