Lärande "mellanrum", efter barnens egna intresse:)

Hej!

Denna vecka har de sista barnen fått skapa pingviner eller ”trolla” sig bredvid ett vinterdjur med hjälp av appen greenscreen.

Efter barnens egna initiativ började vi även ”vårstäda” i vår odlingslåda. Bort med alla bruna och vissna löv så att de gröna kan växa sig starkare.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla– förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur”


Vi har även börjat utforska appen garageband, där man kan skapa både musik och sång digitalt. Denna app kommer vi arbeta vidare med under projektet. Vi lekte disco och den som satt vid ipaden var DJ och bestämde musiken. Detta projicerade vi upp så att alla kunde delta och titta på vad som hände på skärmen.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen”

                


Så här lagom till påsk har vi färgar vårt ris i olika färger för att åter göra det attraktivt för barnen. De gillar att ösa och står ofta på kö. I riset har vi många olika matematiska former som bidrar till ny kunskap. Kon, cylinder, fyrkant, hel eller halv -full/tom.

”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla– förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta”




Lpfö 98