Krille äter grönlandstorsk till luch i dag. Pedagoger och kök samverkar.

Grönlandstorsk på menyn i dag då sago figuren "Krille Krokodil"🐊 reser till Grönland.
Pedagogisk personal och kök samverkar i olika projekt löpande på förskolan. Krille🐊 med olika infallsvinklar upptäcker kyla, värme, olika former, litterärt, kulturellt, digitalt, sensoriskt då han undersöker olika råvaror osv

Barnen har fått lite lärande frågor kring torsken i dag.🐟




Gillar Krille torsk(fisk) till middag?
Svar: Från längtan barnen, JA, kort svar men bestämt.

Vilka delar på torsken kan man äta?
Svar: Allt utan stjärten.

Vilka näringsämnen får vi i oss om vi äter torsk?
Svar: Omega 3, bra där tycker jag.

I vilka vatten kan man fiska torsk?
Svar: Salt vatten.

På vilket sätt serverar kocken fisken på, former, smaker och såser?
Svar: Panerad, fyrkantig, ingen sås.

Hum ingen sås. Omega 3 imponerar. Att vi kan äta allt på fisken utan stjärten var också intressant tycker jag.😀

Lunchen serverades med rostade säsongs grönsaker. Detta gillades av många.
Grönsaker får intensivare smak då de rostas. 
Jag bjuder på lite bilder från dagens lunch.

Rostad, vitkål, kikärtor, morot och kålrabbi.


Kålrabbi, vit. Dessa saltades, sockrades lite och slungades i olja. Hög smak.



Fler bilder🌿🌿



    Dinner is served 💯


Två barn från avdelning önskan skördade timjan i dag från våra odlingslådor och kom till mig i köket,  så spännande tycker de.



Barnen frågar mig, vad vi skall göra med den?
Jag svarar att timjan är god i kalla och varma såser och att vi kan använda den då jag rostar potatis på fredag😉

Snart dags att börja odla.

Ha en fortsatt trevlig dag.💚