Mot nya äventyr på Grönland samt en massa spännande ute aktiviteter!

Hej!

Efter Krilles resa till Antarktis så fick vi ett nytt uppdrag med ett brev och en videohälsning från Krille! Han kände att han hade fått med sig nya upplevelser och kunskaper om Antarktis och nu var det dags att bege sig på nya äventyr, denna gång är det Grönland! I videon berättade Krille om äventyret på Grönland och att barnen skulle fundera på om det verkligen är grönt där? Vi fick med oss olika uppdrag i brevet där barnen skulle reflektera och diskutera kring olika frågor.

Vad äter människorna på Grönland? Vilka djur finns där? Vilka språk pratar man? Barnen hade många tankar och reflektioner. Att det är isbjörnsland, att det ligger långt borta, det är kallt och att det finns isbjörnar . Barnen nämnde att de äter potatis, korv, kyckling, och fisk eftersom det finns mycket vatten runtomkring och det är världens störta ö. Att det finns isbjörns familjer, pingviner och att Krille är där såklart. Många fina tankar och reflektioner och barnen har verkligen fått med sig nya kunskaper om djur och natur efter Antarktis resan. 

"Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt." (Lpfö 18)


Nästa dag tog vi fram Krilles resväska och där tittade vi på kartan och hur Grönland ser ut. Barnen reflekterade att det är mycket vatten runtomkring och att det finns snö och is. Jämfört med Antarktis så finns det hus och människor som bort på Grönland och många olika djur. Allt från isbjörnar, knölvalar, myskoxar, valrossar, renar och stora havsörnar. Eftersom barnen var väldigt nyfikna på djuren fortsatte vi att alla fick välja ett djur från Grönland som vi sedan använde i Green Screen där barnen fick vara med i bilden tillsammans med djuren. Vi ställde frågan vad vill ni veta mer om Krilles äventyr på Grönland? Barnen önskade att vi skriver brev och ritar teckningar till Krille. Ska bli spännande!

"Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen." (Lpfö 18)

Denna veckan har varit fullspäckad av många olika aktiviteter! Ute har barnen haft mycket rörelse då under hela veckans gång har vi skapat pappersdrakar med olika material. Barnen lekte ute och drakarna flög då vi hade mycket vind och det var roligt att springa tillsammans och se hur högt de flyger. 

Veckan avslutades med sammarbetsövningar utav hjälp av fallskärm !!!!

En annan dag hade vi bygg och konstruktion där barnen skapade olika torn med kaplastavar. Det blev en del matematik då barnen skapade geometriska former som trianglar, kvadrater och vi jämförde vilka tron så var höga och vilka som var låga. Det byggdes även små hus med stora de stora byggklossarna.


Barnen har också blivit nyfikna på våra odlingslådor och utforskade olika kryddor som timjan och rosmarin. De doftade och kände och vi pratade om olika smaker och att Bettina brukar ha dessa kryddor i maten. Vidare så tog vi med oss kryddorna och barnen gjorde egna kryddpåsar med papper. 

Vi önskar er alla en trevlig helg!