Drömmen åker till vinterlandet

Hej!

I vårt projektarbete denna vecka har vi arbetat med appen greenscreen genom att ”trolla” barnen till olika miljöer. Genom att ta foto på barnen med en grön bakgrund kan man sedan välja vilken bakgrund/miljö man vill vara i. Vi upplever att barnen tyckte det var kul och fick själva välja om de ville vara med isbjörnen, pingvinerna, sälen eller på isberget. De tittar ofta och pratar/reflekterar om bilderna samtidigt som de leker lekar som inspireras av bilderna: ”oj, vad jag fryser i snön”, ”titta mej högst uppe på berget”, ”hjälp, isbjörnen kommer”.

Såhär kan det se ut, fast med barnen på bilden. Här ser vi Krille på berget.


”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

-fantasi och föreställningsförmåga,

-får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande,

-intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa”

Lpfö 98