Drömmen - Vilken färg jobba vi med denna veckan?

Denna veckan fick vi ett nytt brev av Mamma Mu. Hon tyckte barnen var så duktiga förra veckan med färgen röd att hon frågade om vi inte kunde jobba vidare med nästa färg i regnbågen, men vilken var nu det? 



För att barnen ska kunna se sambandet mellan varje veckas aktivitet återberättar vi vad vi gjort och visar bilder. Det sitter även uppe bilder från förra veckan som barnen kan gå till för att reflektera. Efter vi läst brevet tog vi upp en bild på regnbågen igen för att kunna se vilken färg som kommer efter röd, vilket är orange. 

Barnen fick berätta vad de tycker om färgen orange och här är några av barnens tankar: 
- "Den känns som hemma på toaletten, jag gillar en orange orm" 
- "Bär på träden är orange"
- "Bra, den är rummen upp"
- "Jag älskar vanlig orange" 

Vi gick igenom färgen orange på olika språk, de modersmål som finns i barngruppen och precis som förra veckan fick vi oss några goda skratt! 
Vi lärde oss också tillsammans, barn som vuxna, hur man tecknar orange med TAKK. Vi pedagoger upprepar TAKK-tecknen vid varje tillfälle vi pratar om just färgen orange eller röd för att vi ska lära oss det och för att det ska vara återkommande i allt vi gör. 




Vi tog även upp en bild när vi visade hur man blandar färgen orange, då färgen orange oftast kommer redan färdigblandad, antingen på pennor eller målarfärg. 

När vi skulle gå in i onsdags sa vi pedagoger bara att vi skulle måla och barnen svarade direkt i kör: MED ORANGE! Innan vi gick in tog vi en snabb upprepning på hur man blandar färgen orange och barnen kom tillsammans fram till vilka två färger man behöver, röd och gul! Vi visade med våra händer "denna handen är gul, denna är röd" vi slog ihop våra händer och blandade och vips så fick vi orange. 

När barnen sen skulle måla fick dem blanda färgen orange själv med hjälp av gul och lite röd, och sen började de måla för fullt! Några av barnens kommentarer när de måla med orange: 
- "Jag målar nu, det blir mycket" 
- "Titta, blandar röd och gul" 
- "Tycker om orange" 
- "Mycket färg" 
- "Min blev ljusare" (tittar på sina kompisars målningar)
- "Jag ska måla nu efter jag har blandar färger" 





I torsdags satte vi oss ner och återkopplade till de tidigare dagarna vad vi hade gjort, för att få en sammanhållning i våra aktiviteter. Vi fick även ett nytt uppdrag av Mamma Mu. Hon frågade ifall vi kunde ha en färgjakt inne på avdelningen, hitta allt orange som finns. Barnen fick varsin kvadratisk orange pappersbit för att kunna jämföra ifall färgen matchade med sin bit. Barnen var väldigt engagerade, alla hittade något orange. De visade intresse och blev jätteglada när de hittade något orange föremål. 
Vi gick igenom alla föremål som barnen hittade, vad det var för något samt färgerna. Barnen observerade att vissa föremål hade samma färg som deras orangea lapp. De observerade också att alla föremål inte var helt orangea, som barnen sa "inte samma" samtidigt som de viftade med sin lapp. 





Vilken färg tror ni det blir nästa vecka? 


Förskolan ska ge varje barn föreutsättningar att utveckla: 
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp och samarbeta,
– förmåga att använda och förstå begrepp och se samband 
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
– både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
– svenskt teckenspråk,
– förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,