Drömmen - Barnen bloggar om skattjakten

Nu börjar denna vecka lyda mot sitt slut och barnen har jobbat på så himla bra med färgen grön, vilket är fjärde färgen i regnbågen! 


Tisdag 

Vi börja med en genom gång av färgen grön. Sen lyssnade vi hur låter grön på olika språk. Vilket alltid ger oss alla ett gott skratt. Vi gick igenom hur man tecknar färgen grön på TAKK. Vi behöver också undersöka vilka färger man behöver för att blanda färgen grön? Sist men inte minst fick barnen berätta med egna ord vad dem tänker på när man hör färgen grön? 

- "Träd" 

- "Löv" 

- "Gräs" 

- "Broccoli"

- "Päron" 

- "Löv är också gula på hösten" 


Onsdag

Detta är vår målardag. Vi samlas för att dra en snabb genomgång av vad vi pratade om dagen innan, barnen älskar att måla så vi kan inte sitta ner för länge, dem vill dra igång direkt! Vi diskuterade igenom vilka färger vi behövde för att få färgen grön och barnen nästan skrek GUUUL och BLÅÅ! 

Och sen var det dags att måla. 



Vi skrev även ut bilder på dem föremål som barnen associerade till färgen grön, som de kunde rita på under tiden som de väntade på att få måla. 

Barnens tankar under målningen: 

- "Blandar och det blir grön" 

- "Man kan måla mycket" 

- "Så det blir grönt" 

- "Jag känner mig bra när jag målar" 

- "Det blir grön! Wow så mycket" 

- "Man blandar mycket gul och lite blå" 

- "Kolla mitt blir grön" 

- "Grön broccoli" 

- "Nu blir grön! Jag målar försiktig pensel, mycket gul och lite blå, nu grön!"


Torsdag

På torsdagar är det dags för vår skattjakt/färgjakt! Och barnen älskar det! 

Mamma Mu och Kråkan är med i samlingen och ber alla barnen, med hjälp av sin färglapp att leta upp allt grönt dem kan hitta på avdelningen. Denna veckan fick barnen även en utmaning, att ta en Ipad och fotografera det dem hitta som var grönt. Dem hjälpte varandra när sin kompis inte riktigt visste hur man gjorde, dem hjälpte sina kompisar när dem inte hittade någon grön färg och dem var så duktiga när det kom till att dela med sig. 

Dessa bilder har barnen själva fått vara med och välja ut samt suttit ner tillsammans med en pedagog för att vara delaktiga i bloggen. 






Såhär kunde det se ut igår när barnen fotograferade gröna saker inne på avdelningen samt alla gröna föremål som dem hittade!
 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet och kreativitet
– förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
– förmåga att använda matematik för att undersöka, 
– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.