Drömmen - Gul som solen

I tisdags hittade vi ett brev uppsatt på en av våra väggar. Vi pedagoger undrade vem det kunde vara ifrån? Barnen visste såklart, Mamma Mu och Kråkan. Mamma Mu och Kråkan gav barnen mycket beröm om hur duktiga dem var på att jobba med färgen orange, hon frågade även barnen vilken färg som kommer efter orange i regnbågen? 
Barnen satt och funderade, någon svarade blå och en annan grön, någon sa gul. Vi bestämde oss, för att vara på säkra sidan, att ta upp en bild på regnbågen så vi kunde få det rätta svaret. Gul är tredje färgen i regnbågen. 

Vi satt och pratade om färgen gul. Några av barnens tankar: 
- "Tycker om färgen gul när jag ritar"
- "Bra" 
- "Gillar när man ritar med gul, sanden" 
- "Solen" 
- "Fiskar kan vara gula" 

Vi gick igenom färgen gul på olika språk. Engelska är helt klart ett språk som barnen är familjära med även om det inte är modersmålet. 

Vi pedagoger har känt att barnen gärna vill ha ett föremål att associera till färgen som vi jobbar med och vi började kolla på gula saker. Solros var ett föremål som barnen fastnade för. 
När det var dags för barnen att måla med gul, fick dem måla med gul som vi gjort tidigare, en teckning till vår egen regnbåge, sen fick de som ville även rita/färglägga en solros. 
I med gul är en grundfärg så är det ingen färg man kan blanda för att få fram, detta satte många funderingar hos barnen då dem förra veckan blandade två färger och fick färgen orange, varför kunde dem inte blanda två färger nu för att få fram gul? 




- "Tycker om målar" 
- "Känns bra när jag målar gul" 
- "Gul som solen" 
- "Gul är fint, gul är mjuk" 
- "Jag målar sten, jag blandar färg" 
- "Jag gillar gul" 
- "Målar allt" 
- "Det känns att jag är uppe i månen när jag målar gul" 
- "Jag målar mycket. Jag känner att jag tittar på stjärnorna" 
- "Jag målar glass. Jag målar himlen" 


Färgjakten är helt klart något som barnen uppskattar! Mamma Mu och Kråkan bjöd in oss på en tävling. Tävlingen gick ut på att hitta så mycket gula saker som dem bara kunde, vi räknade ner, 3 2 1 KÖR! Sen sprang barnen iväg inne på avdelningen och hittade massor med gula saker, och glädjen dem visar när dem hittat något är så himla härlig att se! 






Vilken färg blir det nästa vecka? 


Förskolan ska ge varje barn föreutsättningar att utveckla: 
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp och samarbeta,
– förmåga att använda och förstå begrepp och se samband 
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
– både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
– svenskt teckenspråk,
– förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,