Drömmen - Vi tränar bokstäver och ljudning på våra namn

Under dem första veckorna på terminen använder vi oss av nyfikenhetsveckor, där vi pedagoger observerar och undersöker vad som barnen intresserar sig för och vad de tycker är roligt. Detta material bygger vi pedagoger sen upp vårt kommande projekt på. 

Just nu lär vi pedagoger känna alla barn och barnen lär känna oss, vilket gör att vi har roligt tillsammans. Vi tränar på att komma in i rutiner samt lära känna våra namn. 

Denna veckan i vår samling använder vi oss av namnklossar. På namnklossarna står det barnens namn. Vi använder dem på olika sätt men syftet är att barnen ska få en igenkänningsfaktor på sitt namn, hur bokstäverna ser ut samt låter. 

 



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
– sin identitet /../ 
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet /../ 
– förmåga att använda och förstå begrepp och se samband
– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,