Drömmen - Första färgen i regnbågen

 Denna veckan fick barnen ett hemligt brev från en ny kompis och i detta brev fick barnen ett uppdrag. 


Vi pedagoger har lagt märke till att barnen fastande för färgerna efter vår Pride-vecka. I en lek står två barn och pratar om färger de hittar inne på avdelningen. Ett barn säger färgerna på engelska och på svenska och sen svarar kompisen på arabiska, detta var väldigt roligt att observera. Vi har sett fler situationer där färgerna från regnbågen har varit i fokus hos barnen. 

Efter vi har läst brevet var barnen snabba med att säga att det självklart var en regnbåge som Mamma Mu hade sett. Barnens historier om deras egen regnbåge upplevelser: 
- "När vi var i bilen var det en regnbåge"
- "När vi var i huset var det en mega mycket stor regnbåge, det regnade"
- "Regnbågen efter regnet"
- "Längst borta var den, jag kunde hitta den, där!"

Vi tog upp en bild på storbildsskärmen för att se en hel regnbåge, både över skog men också en animerad. Vi ställde frågan till barnen vilken färg som kommer först i regnbågen - RÖD säger barnen i kör.

Vart har vi röd färg på kroppen? 
- "På tröjan" 
- "Tungan" 
- "Inte min tunga, rosa" 
- "Magen är orange"

Barnen fick även frågan ställd till sig hur dem tycker färgen röd känns?
- "Mysigt"
- "Red"
- "Fin"
- "Bra"
- "Gillar den" 
- "Älskar färgen röd och rosa"
- "Blod är rött"

När barnen gett oss alla deras händelserika historier om regnbågen samt hur de upplever färgen röd så tog vi upp på storbildsskärmen google translate. Den fick hjälpas oss att översätta röd på flera olika språk, så som arabiska, spanska, italienska, turkiska, albanska, bosniska, engelska, polska samt kroatiska. Alla barn satt fokuserade och lyssnade noga på vad datorn läste upp för oss. Vi försökte även härma tillsammans, så gott vi kunde! Efter detta tog vi lite andra språk och det blev en stor skrattfest hos barnen. Dem tyckte vissa språk lät väldigt roligt när vi översatte färgen röd så de vek sig dubbelt!

Vi sjöng även sånger om just färgen röd i samlingen och gjorde rörelser. Alla tillsammans lärde oss också hur man tecknar färgen röd med TAKK-tecken. Efter sången fick barnen måla med färgen röd. Vi fick själva välja om de ville ha pensel eller annat verktyg när de målade.
Under tiden dem målade ställde vi barnen frågan hur det kändes att bara måla med färgen röd?
Barnen svarade:
- "Roligt att måla med rött"
- Det känns bra, jag älskar röd"
- "Ja det är fint"
- "WOW! Det är roligt"
"Fint, jag gör en boll"
- "Det är bra"
- "Det blir rött" 
- "Bra, jag ska göra en ballong"
- "Det ser ut som blod"







Vi fortsätter jobba på med våra namnklossar där vi kan se en utveckling hos barnen. Vi övar även på vår första bokstav med hjälp av TAKK-tecken. Vi har fått nya kompisar i samlingen och även dem ska såklart ha namnklossar.




Vad tror ni vi kommer jobba med för färg nästa vecka?


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
– sin identitet och känna trygghet i den
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp och samarbeta,
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga,
– förmåga att använda och förstå begrepp,
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
– både det svenska språket och sitt modersmål, 
– svenskt teckenspråk,