Lilldrömmen: "Vi hamrar och spikar vi bygger en...."

Denna vecka startade vi med en utedag tillsammans med våra vänner på Lillönskan. Mamma Mu och Kråkan gick med oss till Kristinebergs lekplats där vi lekte och utforskade tillsammans🍁

I veckan har Mamma Mu varit med oss och både sjungit och dansat. Vi börjar ofta våra samlingar med att uppmärksamma vem som är här idag. Antingen genom att sjunga en "namnsång" eller så kommer vår magiska påse fram där vi drar upp en bild i taget på barnen. Är man här så får man sätta sin bild på vårt samlingsträd. Är man sjuk eller ledig så hamnar bilden under "huset". 

För att uppmärksamma Mamma Mu sjunger vi "Vi har fått en konstig ko" och sedan för Kråkan "När Kråkorna klappar takten..." Så roligt att se hur barnen lär sig sångerna och är med antingen verbalt eller genom rörelser 😀


Denna vecka hade Mamma Mu med sig en bok som vi läste. Barnen är mycket intresserade av böcker och lyssnar/läser gärna. Denna bok handlade om Mamma Mu som vill leka med Kråkan men han har inte tid för han ska bl.a. hamra, såga, sy, mäta osv.. till slut får vi se varför Kråkan är så upptagen. För att han ska överraska Mamma Mu med en koja. 


När vi läst boken så fick vi syn på Kråkan sittandes i en låda....
 

   
Barnen hjälpte oss att utforska innehållet i lådan. "såg" "skruvmejsel" "hammare" sa några av barnen, som kände igen verktygen. Med verktygen hos oss så började vi att skapa en koja till Mamma Mu, Kråkan och barnen på Lilldrömmen. Vi kom fram till att Mamma mu och Kråkan inte hade något ställe att bo och sova på, så de ska vi fixa. 

 



Så här långt har vi kommit än så länge.... Mycket fint tyckte Mamma Mu! 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.