Drömmen - barnen bloggar om blå som vatten, del 2

 Onsdag 

Barnen fick vara med och blogga om när vi målade med färgen blå. Vi kollade igenom bilderna och barnen sa "Blå måla vi".

Bilderna ni kan se har barnen själva fått välja ut. Barnen fick testa att blanda mörkblå och "white" som dem sa, för att se vad som hände. 


Vad händer om vi blandar vit och blå?

- "Blir vit, blir blå, inte vit"

- "Blå, jag har mycket!" 

- "Mörk blå" 

- "Ljusblå är det" 

- "Det är bara ljusblå, det här är inte ljusblå. Det är mörkblå. Jag målar ett hus."

- "Det blir blå, ljusblå." 

- "Blanda vit och blå, blir grön" 

- "Det blir blå, jag tror det blir ljusblå" 

- "Jag bara ritar en sol och gräs" 

- "Jag gör ett monsterskelett" 

Sen hällde vi enbart mörkblå till barnen för att se ifall dem såg någon skillnad på färgerna. 

- "Vatten" 

- "Det blir mörkt" 

- "Kolla, min också mörk" 

- "Monstret sprutar eld. Det är jätteroligt!" 











Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,

– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,