Drömmen - Rosa som godis

 En färg som kanske inte alltid finns med i regnbågen men som barnen tycker om, är färgen rosa. Så självklart var detta en färg som vi var tvungna att ta med! 

Tisdag 

Ett nytt brev hade dykt upp inne på avdelningen, denna gången var det lite gömt så barnen hade svårt att hitta det, Mamma Mu och Kråkan kan vara lite busiga ibland. Mamma Mu och Kråkan frågade vilken färg som kom härnäst, efter lila, och med hjälp av en bild på regnbågen kom barnen fram till färgen rosa. Vi gick igenom färgen rosa på olika språk, först svenska och sen härmade vi till exempel på engelska. 

Vad kan vara rosa? 

- "Tårta" 

-"Böcker"

-"Löv" 

-"Blommor" 

-"Regnbågen" 

-"Unicorn" 

-"Rosa godis" 

-"Glass" 

-"Bilar kan vara rosa om man målar dem" 

-"Papper kan vara rosa" 


Onsdag

Detta är vår målardag, vilket är en dag som barnen uppskattar väldigt mycket! Det roligaste är nog att blanda två färger och så blir det till en ny. Och denna veckan fick dem göra det, för vilka färger behöver man för att få fram rosa? Ja, det var en kluring som barnen fick fundera på. Men till sist kom vi fram till vit och röd. 





- "Kolla ballongen" 

- "Rosa, vit, röd, ljus rosa" 

- "Det blir lila" 

- "Det blir rosa, kolla rosa, det är röd"

- "Blandar, målar en liten X" 

- "Rosa groda, jag har rosa hemma" 

- "Jag är upptagen och målar, jag känner mig bra när jag målar. Nu är jag färdig" 


Torsdag 

"Vi ska bara hitta rosa grejor" 

"Det är många rosa"

"Pink" 

"Vi hitta saker som var pink"

"Vi blanda vit och röd, det blir rosa" 


Detta är barnens ord kring dagens färgjakt! 









Nu har barnen arbetat igenom alla regnbågens färger och vi har haft det himla roligt tillsammans i detta arbete. Vi har lärt oss nya saker, tagit oss an olika utmaningar samt haft det kul i vårt skapande av vår egen regnbåge.