kråkan
Vi började veckan med en gemensam promenad med Lilldrömmen
till lekplatsen i närområdet. Vi upplever att många barn kan benämna kråkan och
kråkans ljud och de andra barn som kan inte utrycka sig verbalt är väldigt uppmärksamma
och pekar på kråkor. Vi tänkte därför att det ska bli rolig att ha några kråkor
på avdelningen. Tillsammans med barnen har vi bestämt oss att skapa kråkor och
kråkans hus (vi ska fortsätta med kråkans bo nästa vecka) Vid detta tillfällen samtalade vi om kråkans färg, var bor de och
vad äter de. Vi fick lära oss att kråkor bygger sitt bo i höga träd och dem
är byggda av pinnar.
Barnen visar stort intresse till böcker ”Mamma mu och Kråkan”. Vi läser och lyssnar på sagor i olika former t.ex. genom att använda oss av appen Polyglutt och därmed att använda oss av QR koder med syfte att ge barnen möjlighet att utforska digitala verktyg och samtidig skapa nyfikenhet hos de och stimulera barnens språkutveckling.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
- intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra (...)
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur (....)
- förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer (...)
Vi önskar er en trevlig helg