Drömmen - barnen bloggar om blå som vatten, del 1

 Tisdag

Efter grön i regnbågen kommer färgen blå. Vi lyssnade på färgen blå på olika språk, barnen visste att blå på engelska är blue. Vi gick även igenom alla föregående färger i TAKK-tecken. 


Vad tänker ni på när ni hör blå? 

- "Gul och blå - blir grön" 

- "Mörkblå"

- "Vatten" 

- "Jag tänker, jag dricker vatten" 

- "Glas vatten" 

- "Blå säng"

- "Min storebror har en blå säng" 

- "Blåa tröjor" 

- "Blå på min strumpa" 

- "Blå himmel" 

- "Snön, lite mörkblå"

- "Jag har blåa strumpor" 

- "Soffan är blå" 

- "Min mamma har blå på sin klänning" 









Barnen har valt bilden själva. Vi satt tillsammans med datorn och sökte på något som dem associerar till färgen blå, vilket till exempel var vatten. Dem satt med i processen om hur man väljer bilder, kollade när jag skrev och ställde bra frågor under tiden. 


En liten uppgift till er vårdnadshavare, fråga era barn hur man tecknar de olika färgerna vi har jobbat med i regnbågen på TAKK, så kanske även ni lär er något nytt 😉


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

– självständighet och tillit till sin egen förmåga

– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,

– förmåga att använda och förstå begrepp,

– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,

– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen,

– både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,