Drömmen - Vad är egentligen lila?
Ny vecka, ny färg!
Efter blå i regnbågen så kommer lila, vilket barnen har väldigt bra koll på. Men den svåra frågan som Mamma Mu och Kråkan ställde oss var: Vad är egentligen lila?
Tisdag
Barnen sa olika föremål som dem såg inne på avdelningen som var lila, vilket är helt rätt, men vi försökte utmana dem lite till, vad finns det som är lila som inte är här inne? Och här svarade ett barn, lök. Vi pedagoger tittade på varandra och förstod sen, en rödlök kan uppfattas lite som lila på färgen!
Vi tog på oss utforskarglasögonen och började forska om det fanns fler grönsaker/frukter som är lila. Och mycket riktigt så finns det lila grönsaker och frukter, sen finns det även lila blommor som vi hittade bilder på när vi sökte. Barnen tyckte det var jätteintressant att det fanns lila grönsaker, frågade vad dem hette och hur det smakade.
Vi gick även igenom vad lila heter på olika språk. Vi säger först det på svenska och sen härmar vi hur google translate översätter det, ibland är det svårt och ibland är det lätt.
Vad tänker ni på när ni hör lila?
- "Lila finns det på pennor"
- "På vissa blad så är det lila, när det är vinter"
Onsdag
På onsdagar är det vår målardag och barnen älskar det!
Men vilka färger behöver man får att blanda lila? Detta var svårt. Men några barn var smarta nog att kolla vilka färger som vi hade förberett på bordet haha.. Där stod det röd och blå.
Nu var det bara dags att börja blanda och sen måla.
- "Tycker att det har blivit brun"
- "Tycker om lila"
- "Det är rosa"
- "Det är mörk lila"
- "Jag blandar färgerna röd och blå. Jag tycker om."
- "Jag målar lila tänker jag på lila glass. Där är en hund"
- "Jag älskar lila"
- "Jag målar regnbågen och en svans"
Torsdag
Skattjakt!
Här är barnens bilder på dem lila saker som de hittade inne på avdelningen!
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
– självständighet och tillit till sin egen förmåga,
– nyfikenhet och kreativitet
– förmåga att fungera enskilt och i grupp och samarbeta,
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
– förmåga att använda matematik för att undersöka,
– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.