Längtan - När färgen brun blir till matematik.

 

Hej!

Vi kan se att barnen tagit åt sig våra diskussioner om färg, i vårt fortsatta projektarbete, när de spontant hittar kastanjer som är BRUNA på vår promenad. Alla hjälptes åt att samla kastanjerna och vi tog sedan med dem tillbaka till förskolan. Eftersom många är väldigt intresserade av siffror, matematik men framför allt att räkna så använde vi detta vid ett undervisningstillfälle. På samlingen fick barnen först titta och gissa hur många kastanjer som fanns i lådan, det blev gissningar från 22 till 500 000:) Vi delade upp dem i högar om 10 kastanjer och sedan räknade vi tillsammans till 549 st!!  Sedan tittade på ett avsnitt om 5-kompisarna i  "Livet i mattelandet" från UR (https://urplay.se/program/190218-livet-i-mattelandet-femkompisar ) och arbetade vidare med kastanjerna där barnen fick koppla antal till rätt siffror och tvärtom. Efter vi har arbetat med något som till exempel kastanjerna i detta fall, finns materialet tillgängligt för barnen att själva fortsätta arbeta med i deras fria lek.






”Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

·       förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta

·       förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar

·       förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta”

Lpfö 18