Vecka 12, tvärgruppernas process av karaktärerna fortsätter

Solgruppen

Idag var Solgruppen inne för att fortsätta att skapa fjädrar till Sammy Flashs kostym. Barnen är nyfikna inför uppgiften och målmedvetna, de reflekterar över vad de gjort hittills och kommer med idéer hur vi går vidare. 

Vi kan sätta fast vingarna med gummiband här vid handen och stoppa in vingen i tröjan säger ett barn. En vuxen frågar om det är hållbart, sitter vingen kvar när hen flaxar? Nej, men vi kan tejpa!! Nej, då får jag tejp på ryggen! Om det inte var en människa som skulle ha vingarna på sig kunde vi limma säger ett annat barn. Vi kan ta hårklämmor, det har jag hemma säger ett tredje.

Allt som barnen säger antecknar vi och tar med till nästa undervisningstillfälle, då testar vi hypoteserna tillsammans.



Robotgruppen 

Denna veckan har Robotgruppen fortsatt med sitt skapande av taggar till Taggis. 
Barnen hitta några taggar som inte var färglagda och sa att Taggis inte har några vita taggar, så de började att färglägga dem. Sen var det dags att sätta fast taggarna på hjälmen, vilket var lite svårt. Taggarna fastnade inte. Då sa ett barn att vi skulle använda oss av ett nät, så vi gick och hämtade ett hönsnät. Barnen fick även testa ryggtaggarna. 


Starka gruppen 

Denna veckan skapades det en antenn till vårt huvud av Roberta. Barnen fick även limma fast öronen på huvudet vilket var lite svårt då limmet inte ville fästa. Barnen testade sig fram men till sist fick vi ta fram limpistolen. Barnen gjorde även lite justeringar på Robertas huvud då det var lite för långt, samt fick de klippa ut ögon så de kan se något ut när de bär huvudet. De fick även klippa lite större hål till armarna i kroppen då de hade lite svårt att få på sig kroppen. Nu är det inte mycket kvar som ska fixas på vår Roberta! 



 

Läroplan för förskolan 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp

– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,

– fantasi och föreställningsförmåga

– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

– förmåga att använda matematik för att undersöka

– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,

– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,