Läromats utbildning del 2. Laga mat och baka med steg för steg metoden.

Laga mat och baka med steg för steg metoden är min andra del av läromats utbildningen. Metoden bygger på att era barn lagar mat eller bakar med hjälp av korta sekvenser av bilder och text. Kursen är anpassad efter barns utvecklingsnivå från att börja med det konkreta och enkla till att gå till det mer abstrakta och svårare momenten.

På så sätt kan barnen själva göra alla moment utan att vi vuxna hjälper till. Det skall alltså inte innehålla tunga eller farliga moment. Men då era barn har kommit långt med måltidspedagogiken går det alldeles utmärkt att jag fungerar som assisterande då det gäller ugn och spis moment.

Syftet är att skapa förutsättningar för en god hälsa och hållbara levnadsvanor. Att kunna med hjälp av bilder och text följa ett recept. Det är processen som är viktig inte resultatet. Jag har analyserat och dokumenterat bens tankar. Lyssnat på deras resonemang kring bordet då de arbetat.

Mycket intressant. Dessa övningar stärker ert barns studieteknik inför framtiden. Det skapar dessutom goda förutsättningar för att våga smaka och äta varierat.

Här är det bak i focus. 



Med hjälp av bilder och text följer barnen receptet.


Redskap som användes till denna övning i bild och text. Här observerar jag handlaget/motoriken som barnen använder under övningen.


Råvaror i bild och text.


Barnen funderar och tänker högt.


Detta barnet har aldrig knäckt ett ägg förut säger hon. -jag har bara sätt det på tv.


Matematik och fysik smygs in här. Att följa era barns tankar var mycket intressant.😊


Hur gör jag så att de blir runda? hur kan jag göra dem lika stora? får jag smaka?. Frågor under övningen.


Det gick bra utan min hjälp.


Färdigt. Det doftar underbart.


Viktigt att få ta hem och visa. Stolta barns skapande.💗