Skapande av våra karaktärer är igång!

 Denna vecka har våra tvärgrupper fokuserat på att skapa våra olika karaktärer. Barnen har kommit överens om att de behöver ju ha på sig något för att kunna spela till exempel Roberta i vår teater, så det är just det vi håller på med just nu! 


Starka gruppen fortsatte att måla kartongerna som de började på förra veckan. De har tillsammans kommit fram till vilka färger vi ska använda oss av. Innan de började måla fick de tillsammans välja ut vilka kartonger som skulle passa som kropp, huvud samt vilket material vi skulle kunna använda som öron samt fötter.  




Robotgruppen fokuserar just nu på karaktären Taggis. Barnen funderade länge på vad vi skulle kunna använda oss av för att göra taggar till Taggis. Några barn tyckte att kalashattar hade varit perfekt! Vilket det är, problemet är bara att vi inte har kalashatta på förskolan, så vi fick skapa våra egna! Denna veckan har Robotgruppen skapat mängder av "taggar" som vi ska både sy fast på en tröja samt limma på en hjälm, så man ser ut som en riktig taggig igelkott när man sätter på sig kostymen! 




Solgruppen håller på att skapa fågeln Sammy Flash. Förra veckan kom Solgruppen fram till at vi behöver ju ha vingar till kostymen av Sammy Flash, men hur gör man då vingar? Barnen har idag först fått titta på olika sorters vingar och fjädrar, sen fick de rita sina tankar och idéer på hur de vill att deras fjädrar ska se ut och sist skapade de fjädrar som vi ska använda oss av till kostymen.






Läroplan för förskolan 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
– förmåga att fungera enskilt och i grupp
– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,
– fantasi och föreställningsförmåga
– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
– förmåga att använda matematik för att undersöka
– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,
– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och
– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.