Vecka 11 med Drömmen och Önskan

Starka gruppen 

Denna veckan har Starka gruppen fortsatt med karaktären Roberta. Vi leta upp en kartong som passade barnens huvud och sen färglade vi den i samma gråa färg som kroppen. Barnen har lärt sig hur man blandar grå färg och hjälpte oss med det. Barnen gjorde även klart batteriet till Roboten. Barnen har tillsammans kommit fram till att vår robot behöver en on och off knapp, vilket också skapades förra helgen. Vi fick diskutera vilka färger vi skulle använda på knapparna, vi kom tillsammans fram till att on knappen är grön och off knappen är röd. 



Ett barn ville fokusera på hur vi skulle göra händerna. Vi frågade vilket material detta barn behövde och hen sa sugrör. Så vi gav sugrör till detta barn och lim och sen började skapandet. 




Robotgruppen 

Denna veckan fortsatte Robotgruppen med att göra taggar. Vi fokuserade på taggar till ryggen. Vi använde oss av äggkartonger  som barnen fick måla bruna. 




Läroplan för förskolan 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

– nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

– förmåga att fungera enskilt och i grupp

– förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar,

– fantasi och föreställningsförmåga

– förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

– intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,

– förmåga att använda matematik för att undersöka

– förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,

– förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

– förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.

– ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,