Återkoppling med barnen -Vad har hänt?

När vi är ute på våra förmiddagar så erbjuder vi barnen olika aktiviteter. Vi började veckan med att barnen fick skapa "vattentavlor". Barnen fick i uppdrag att hämta något som de ville ha med i sin tavla. Det blev bland annat pinnar, stenar, löv och vi använde oss även av lite färg, för att till sist hälla på vatten. Vi lämnade dem ute över natten för att se vad som händer med vattnet när det är väldigt kallt (samt någon i frysen då natten inte blev så kall som det var tänkt☺) Barnen var lite fundersamma när vi frågade dem vad de tror kommer att hända. Så vi får vänta och se...
 

Såhär blev resultatet...
 
"De är is" sa några barn när vi tog fram den frusna "vattentavlan". Barnen fick känna på den och beskriva hur de kändes. Vi pratade om begreppen "hård och kall". "Vatten" sa något barn när isbiten låg i handen och hen kände hur den smälte.  


Barnen har under veckan fått testa på en gymnastikbana med olika motoriska utmaningar. De fick rulla på en tjock madrass, balansera på en linje och hoppa över ett hinder samt hoppa i cirklarna. Sedan avslutade vi passet med ”rörelsemusik” där barnen får olika instruktioner som exempelvis springa, hoppa, snurra, stå på ett ben, åla och gå. Barnen visar en sådan rörelseglädje när vi har gymnastik och de får röra på sig till musiken.


Barnen hjälper till att vattna våra planteringar som vi gjorde tillsammans med roboten förra veckan. Kommer ni ihåg vad vi planterade? "Tomater och rödbetor" svarade några. Nu börjar det hända lite.... ☺