Kvalitativ mat från grunden ökar lärandet kring råvaror och breddar barnens smakpalett.

Då jag som utbildad kock arbetar med bra kvalitet/kunskap kring råvaror smakar maten så mycket mer. I dag serveras det fisk och skaldjurs gryta smaksatt med kokosgrädde och saffran. Då inte alla barn äter fisk som inte är panerad är det extra viktigt att på ett lustfyllt sätt erbjuder barnen variationer. Detta kan vi göra sensoriskt då vi äter med ögonen, doftar och smakar och fortsätter att erbjuda barnen variation på just fisk. Sedan fortsätta då era barn äter hemma.

Visst anpassar jag alla mina rätter till en mer barnvänlig meny men jag tummar aldrig på råvarorna. En bra smak bygga är att servera en god sås på fisken eller ett brynt smör, säkerställa så att fisken inte har gått för länge i ugnen för att då bli torr och tråkig.

I förskolan äter vi godkänd kvalitativ fisk, hållbart fiskat. Jag bjuder på lite bilder kring barnens lunch i dag serverad med kokt potatis.🌿

Fisk och skaldjursgryta smaksatt med saffran och kokos.


Räkfrossa😊

🍜



MSC märk fisk🐟🐟🐟


Ha en fortsatt bra dag.😉