Experiment med ytspänning och densitet
Idag har vi gjort två olika experiment på Lilldrömmen.
Första experimentet vi gjorde var med vatten och kanel. Detta experiment handlar om ytspänning, ett ord som kan vara lite svårt att förstå men som vi pedagoger såklart förklarat och förenklat för barnen.
Först behövde vi vatten och kanel.
Sen fick varje barn känna på vattnet och berätta hur det kändes. Vi gjorde detta för att barnen skulle få en före och efter känsla.
Barnens tankar:
- Kallt
- Jätte kallt
- Lite kallt
- Blött
När vi känt på vattnet hällde vi i kanel. Det la sig som ett täcke på vattnet. Varför och hur kändes det?
Barnens tankar:
- Smutsig
- Lite smutsig
- Inte blöt
- Inte lika som med vattnet
Fingret blir alltså inte blött när man doppar ner fingret i vattnet med kanel. Varför blir det såhär? Jo, hemligheten är att kanelen får vattenmolekylerna att hålla ihop, man kan säga att vattenytan blir som en ballong. På detta sätt kan man förklara begreppet ytspänning.
Vi gjorde även om Lava-lampa experimentet då det var många barn som ej var på plats när vi gjorde det sist. Experimentet var så uppskattat så vi kände att vi kunde göra det igen.
Barnen var överens över att vattnet låg på botten och ovanpå låg oljan. När vi la i brustabletten började det bubbla en massa och det blev väldigt coolt enligt barnen. (Vill man se steg för steg på experimentet kan man kolla på tidigare inlägg). Men, vad händer om man skakar flaskorna så allting blandas? Vart kommer vattnet vara då?
Barnens tankar vad som kommer hända efter vi skakat flaskorna:
Vattnet skulle vara ovanför oljan, och det var de ganska överens om.
När flaskorna hade fördelat upp sig efter skakandet samlade vi barnen igen och kollade på flaskorna, vad hade hänt?
Vattnet hade fått en röd färg, istället för som det såg ut innan, och oljan låg uppepå vattnet, precis som innan.
Läroplan för förskolan:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- förmåga att använda och förstå begrepp
- förståelse för naturvetenskap, kunskap om enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen