Vi spelar spel och fixar på gården.

Tänk att det redan är maj månad. Aprils sista dag ägnade vi bl a åt att spela Ballongspelet. I denna aktivitets erbjuds barnen möjlighet att kommunicera, räkna, vänta på sin tur mm. Tärningen visar vilken färg på ballong barnen ska lägga på sin bricka. 














Full bricka är lika med färdig.





I vår pilekoja hängde vi upp färgglada bokstäver som kan locka till reflektioner kring färg, form, bokstävernas namn t ex.




Ute fixade vi tillsammans lite nya mötesplatser. Ett stort kar fylldes med sand och växter skruvades fast. sedan var det bara att hämta djuren och leken var igång. Denna lek kan ge barnen möjlighet till att kommunicera, kategorisera, sortera, räkna bl a.





Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

– förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

– intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,