Mellanmål med minskat matsvinn.

Då många barn just nu är sjuka blir det svårare för mig som kock att arbeta med ett så att säga vanligt barnantal. Det är inte så lätt att förutse alla gånger hur många barn som blir sjuka. Jag uppskattar om alla vårdnadshavare meddelar pedagogerna dagen innan era barn kommer tillbaka efter sjukdom. Detta för att minska matsvinnet. En del barn äter specialkost som bara kastas då barnen uteblir.

Men det gäller att vara kreativ i köket för mig som kock. Så idag blev det mannafrutti 🍓🍒 till mellanmål med eko hallonsylt, knäckebröd och frukt. Morgonens mannagrynsgröt smakades upp med vanilj och arbetades smidig. Femåringarna är på utflykt i dag och har fått matsäck med sig. 

De barn som varit kvar på förskolan har ätit ost & broccolisoppa med nybakat bröd. Passade på att baka upp lite större kvantitet då jag inte lagat mat till så många idag.


Jag bjudet på lite bilder här i dag från mellanmålet och baket idag.😊



Estetik är viktigt.


Mannafrutti😊


Vanilj & hallon



Surdeg, havre, och manitoba cream vetemjöl.


Korg jäsning.


                                                                                     Jäsning


✌😉 Klart att avnjuta med ett gott smör.




Trevlig kväll. Vänligen Bettina