MSC märkt fisk.

MSC märkt fisk. Hållbart fångad fisk som vi i branschen säger.

Idag har barnen ätit pestobakad koljafile, MSC märkt. Varför använder vi oss av denna märkning i förskolan? Jo för att vi vill främja hållbart fiske och undvika utfiskat och dåligt vatten. Det blå miljömärket visar att fisken är vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. All sjö mat med MSC-märket går att spåra tillbaka till det hållbara MSC-certifierade fisket. Miljömärket visar att fisken kommer från ett yrkesfiske som klarat MSC:s miljöstandard. Oberoende experter har kontrollerat att fisket sker på ett livskraftigt bestånd och fångats med minimal påverkan på havsmiljön. Alla certifierade fiskar kontrolleras årligen. Certifieringen vilar på en vetenskaplig grund. Jag som kock har ett ansvar att servera hållbar kost, näringsriktig, god och sensoriskt tilltalande mat här på förskolan. Era barn äter fisk en gång i veckan. 

Jag försöker att variera och återkomma med olika sorters fisk och råvaror. Fisk är mycket populärt, nästan alla barn tycker om fisk. Jag som kock arbetar med att smaka upp fisken med goda såser mm så att era barn får en positiv upplevelse gällande fisk. Jag mins dagar från skolan då denna råvara inte alltid fick den kärlek den behöver så att säga, detta kan sätta sina spår, därför arbetar jag mycket med igenkänning råvaror då jag sätter fisk på menyn.

Jag bjuder på lite bilder här nedan.

Pestobakad koljafile, kokt potatis & rivna morötter.🌿🌿






🐟🐟🐟🐟🐟🐟



Gissa dagens mellanmål?😋