Krille börjar sin resa...
Välkomna till en ny termin på Drömmen. Vi har fått en ny kompis som flyttat upp från Lilldrömmen, vi hälsar hen med föräldrar extra välkommen!
Vi har kört igång med vårt projektarbete igen, vi fortsätter att arbeta utifrån boken ”Vad finns bakom dörren?”. En repetition från boken och vi startade med nästa miljö som Krille hamnar i, passande nog ”kallt”. Vi samtalade i smågrupper om varför Krille inte ville vara där, för det är för kallt för krokodiler menade barnen. ”De gillar värme”. Vidare nämnde de att pingviner, isbjörnar och sälar tycker om att vara där det är kallt. Det är då utifrån dessa djur barnen väljer att arbeta vidare.
Idag kom även Krille krokodil på besök, tjohoo!! Han hade tagit en ryggsäck på sig med en idé om att han gärna vill följa med alla barnen hem och se hur de bor eftersom vi redan läst och sett hur han bor. Sagt och gjort, idag reser han med första kompisen hem!
Tanken är att involvera er föräldrar i boken, genom att ni tillsammans med ert barn läser och samtalar om boken. Ta ett par bilder på vad ert barn vill visa Krille och kompisarna på förskolan, om hans besök, och mailar dessa till den angivna adressen. Vi kommer då tillsammans här titta och samtala, där barnet får träna på att stå i centrum och berätta om bilderna. Genom detta underlag kommer vi arbeta med fokus på flerspråkighet, olika kulturer och värdegrund utifrån de olika bilder som varje barn förhoppningsvis kommer bidra med.
Lpfö 18:
” Förskolan ska samarbeta med hemmen för att ge barnen möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Förskolan ska tydliggöra för barnen och barnens vårdnadshavare vilka mål utbildningen har. Detta är en förutsättning för deras möjlighet till inflytande och förståelse för förskolans uppdrag.”
” Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar.”
Avslutningsvis vill vi informera om att tider för kommande lärandesamtal, som i år genomförs per telefon pga rådande pandemi, kommer sättas ut på barnens hylla och utföras under feb/mars. Tiderna för samtalen är anpassade efter personalens utsatta reflektionstider i förskolans schema.